Okej, nu har du förhoppningsvis fått upp din bloppis. Nu börjar det roliga. Om du inte redan har valt ett namn är det hög tid nu. Namnet är extremt viktigt för hur andra upplever din bloppis, det vill säga din image. Det är en viss skillnad mellan en bloppis som heter “Storstädnings-bloppisen” och “Fashion is our passion-blop”. Beroende på ditt namn kommer du locka olika målgrupper. Ett tips är att heta något med bloppis om du vill att folk ska kunna hitta dig när de googlar ordet ”bloppis”.

Många bloppisar ser väldigt lika ut (mycket beroende på att de använder samma gratisbloggverktyg). Försök därför göra den unik med egen färg, layout, logotype och slogan, så sticker den ut och blir lättare att komma ihåg.

När du precis startat din bloppis är det extra viktigt att du visar att du har fina saker till salu. Försök inte sälja dina mest “udda” plagg först, då kommer folk inte tillbaka. Lika dåligt är det att ha en nästan tom bloppis. Förbered därför ett antal snygga plagg som du kan sälja redan från starten i din bloppis. Om folk får ett första positivt intryck av din bloppis kommer de tillbaka. Försök att alltid ha minst en snygg vara i toppen på din bloppis, och ett eventuellt mindre bra plagg längre ner (då kommer de bläddra vidare neråt i din bloppis). Om de möts av ett udda plagg först kommer många besökare vända om direkt!

Ett smart tips är att tänka lite som en riktig butik och kanske istället ha två bloppisar eller avdelningar; en vanlig med fina saker och en outlet där du “rear” ut lite mer udda plagg (Acne Jeans har tex en outlet i Barkarby utanför Stockholm där dom säljer plagg som blivit över från tidigare säsonger, istället för att ha kvar left-overs i sina vanliga butiker).

Blop ´til you drop!